Dejiny USA (knižná recenzia)

Publikované : 06.12.2012 | Komentárov: 0 | Zobrazení: 925

Dejiny USA

Pútavo a zároveň odborne napísané dejiny Spojených štátov amerických prevedú čitateľa od koloniálnych začiatkov v 17. stor., s náhľadom na pôvodné indiánske etniká, cez revolučné a štátotvorné obdobie prelomu 18. a 19. stor., demokratizáciu prvej polovice 19. stor., občiansku vojnu, industrializáciu, obdobie prosperity i obdobie krízy, obidve svetové vojny aj studenú vojnu, vzostup na pozíciu svetovej superveľmoci v 20. stor. až po vojnu proti terorizmu v 21. storočí. Samozrejmosťou je prístup, ktorý podáva fakty v súvislostiach a nenudí sucho podávanými dátumami – príbeh Spojených štátov zaujme ako laika svojou čitateľnosťou, tak odborníka kvalitným spracovaním prameňov.

Recenzovaná kniha prvý raz vyšla v roku 1996 v nemeckom origináli, odvtedy sa dočkala už šiestich vydaní. Teraz vďaka vydavateľstvu Grada vyšla aj v českom preklade. Každé ďalšie vydanie bolo oproti predchádzajúcemu aktualizované a doplnené o najnovšie historické poznatky. Keď pôvodný autor Dejín USA, významný nemecký historik Jürgen Heideking, špecializujúci sa na americké dejiny, tragicky zahynul v roku 2000 pri autonehode, príprave ďalších vydaní sa ujal jeho žiak a kolega Christof Mauch (v rokoch 1999 – 2007 riaditeľ Nemeckého historického inštitútu vo Washingtone, od roku 2007 profesor amerických dejín a transatlantických vzťahov na univerzite v Mníchove a súčasne prezident European Society for Environmental History). Nielen vysoká profesionálna kvalita autorov knihy, ale najmä jej opakované vydania svedčia o tom, že v prípade nemeckých Dejín USA ide skutočne o pútavo a pritom odborne napísanú knihu, ktorá navyše vďaka európskemu pôvodu svojich autorov poskytuje európskemu čitateľovi bližší, a možno aj vyváženejší pohľad na históriu v súčasnosti najsilnejšieho štátu sveta.

Poznať lepšie dejiny štátu, ktorý sa dokázal z bývalej kolónie v priebehu dvoch storočí vypracovať na jednu z dvoch svetových „superveľmocí“ a na začiatku 21. storočia predstavuje jedinú svetovú „hyperveľmoc“, sa určite oplatí. Či sa to niekomu páči alebo nie, predstavujú  Spojené štáty americké, „posledný vojenský štát Západu“, ako ich v januári 2003 označil harvardský politológ Michael Ignatieff, momentálne vrchol západnej civilizácie, bezpochyby čo sa politického, ekonomického, vedeckého a vojenského (o kultúrnom by sa dalo diskutovať) vplyvu týka. Nepríjemnou otázkou zostáva, čo príde po nich?

Roman Mocpajchel

Jürgen Heideking/Christof Mauch: Dějiny USA. Prel. Jana Kvěšková. 1. vydanie (v nem. 6.). Praha : Grada.sk 2012. 464 strán, pevná väzba. ISBN 978-80-247-2894-0.

Poslať e-mailom